VERHALEN, je bent de enige niet. Lees maar!

 

foto: Ellen Nieuwendijk

 

Meer verhalen zijn welkom. Wil jij ook je verhaal of een gedicht hier plaatsen?


Ga dan naar contact,

 

foto: Ellen Nieuwendijk

 

Julia van 9 met een zusje van 4 en 6
Vera uit Groningen
Altien vertelt over haar broer
Gedichtje voor autistisch broertje

Christianne van 11: Mijn broer is depressief
verhaal van Cindela over haar zus
Sophia van 8 jaar vertelt
Gedicht van Marjan over haar broer
Gedicht van een 11 jarig zusje
Gedicht van Brenda (18) met een gehandicapte broer
Domenique heeft een zusje met een open rug

meer verhalen

Vera uit Groningen:

Mijn mama zegt dat ik brus benn en wist eerst niet wt dat is. maar nu wel.
Op mijn school heb ik vertelt dat ik brus ben en toen gingen al mijn
vriendinnen mij pesten. Ik ben niet tevreden met mij zelf en mijn broer is
autisties, daarom ben ik brus.


terug naar boven

Hallo ik ben Julia en ik ben 9 jaar en ik heb een meervoudig gehandicapt zusje ze heet Anouk. Ze is 4 jaar.
En ik heb ook een gezond zusje en die is 6 jaar.
Anouk kan niet thuis wonen.
Ze heeft veel zorg nodig.
Me vader en me moeder kunnen niet 24 uur per dag voor haar zorgen.
want ze heeft heel veel zorg nodig.
Bevoorbeeld als ze moe is gaat ze huilen.
Ze kan zelf niet eten, we moeten haar voeren.
Ze kan niet lopen niet praten.
Gelukkig kan ze wel heel veel lachen.
Maar gelukkig gaat het heel goed met Anouk.
groetjes, van Julia !!!!!

Verhaal van Altien

Dit gaat over mijn broertje die verstandelijk gehandicapt is.
Hij heeft PDD-NOS, ADHD,licht autistisch,en heeft een lichte vorm van epilepsie.
Het begon allemaal op de basisschool. Mijn broertje leefde erg veel in zijn eigen wereld, mensen om hem heen deden hem eigenlijk niks. Hij zat in groep 1 en wij wisten verder nog niks.

Zodra hij naar groep 2 ging, begonnen ze toch dingen te vermoeden, hij deed z'n eigen ding, leren deed 'm niks, hij wou spelen. Op zich niet iets om meteen wat achter te zoeken. Ze wachtten gewoon af. Totdat hij in groep 3 kwam, hij snapte niks van taal/rekenen, hij kon de link gewoon niet leggen. Zo hebben we besloten dat hij naar het speciaal onderwijs ging. En hier bleek inderdaad dat er meer met hem aan de hand was, maar wat dat was nog steeds de grote vraag. Hij had nu niet alleen een leerachterstand, hij werd ook agressief naar andere mensen. Zo sloeg hij kinderen op school, spuugde op leraren. Er waren toen zoveel vraagtekens, hoe kan dit kind dit doen.

Hij is toen onderzocht...daaruit bleek eerst dat hij gewoon slecht kon leren. Maar zijn gedrag veranderde zodanig erg, dat wij ons toch afvroegen, hoe kan dit.
Zo volgden er nog meer onderzoeken, en uiteindelijk bleek dat ie verstandelijk gehandicapt was.
In die tijd toen ik dat hoorde, was ik een jaar of 11, maar ik begreep al dondersgoed wat zoiets inhield, en was er ook altijd heel erg mee bezig.

Totdat ik een jaar of 13 was, toen begon het pas echt op me in te werken...ik heb een gehandicapt broertje...waarom...ik heb een moeilijke tijd achter de rug gehad. Vaak afgevraagd, waarom hij het moest hebben en ik niet, ik was toch de 1e die op de wereld kwam, en niet hij...nu heb ik het geaccepteerd.

Naarmate mijn broertje ouder werd, begon zijn gedrag ook erger te worden, hij zei zo maar kwetsende dingen tegen mensen, bijv.wat ben jij een dom wijf, of je bent lelijk, je ziet er niet uit, je bent een klootzak etc. Alles wat in hem op kwam zei hij gewoon, terwijl wij dat voor ons zouden houden.
Zo volgden er meer onderzoeken, zijn gedrag was niet meer normaal..

Hij maakte ruzie met iedereen, bedreigde mensen, zo ook mij en mijn moeder en dat ging er soms heftig aan toe, bijv met messen dreigen, met voorwerpen gooien, ik heb vaak onder de blauwe plekken gezeten door het vele slaan en schoppen van hem. Mijn vader was de enige die hem nog aankon.

(vervolg verhaal van Altien)


Na die onderzoeken kwam naar voren, dat ie niet alleen verstandelijk gehandicapt was, maar ook pdd nos had, en adhd, autistisch. Dit viel allemaal erg zwaar.

Hij had regelmaat nodig in zijn leven,van minuut tot minuut maar dat konden wij hem niet bieden...thuis konden we hem niet meer handhaven..met vele mensen gesproken. En uiteindelijk kwam de beslissing hij moet uit huis geplaatst worden...wat was dat verschrikkelijk, zo pijnlijk. Het was een emotionele periode.

Toen kwam de dag hij werd uit huis geplaatst, deels opgelucht, omdat hij nu de begeleiding kreeg, die bij hem pastte. Het was beter voor ons allemaal. Zo kregen wij ook eindelijk rust in ons leven.
Maar toch hoe moeilijk het ook was om met hem te leven, ik miste hem. Er was zo ineens zo`n leegte in huis. Geen vervelend broertje meer....geen ruzie meer bijna..
Ze hadden een paar jaar geleden weinig hoop voor mijn broertje, ze zeiden hoe ouder hij gaat worden hoe erger zijn gedrag zal worden, hij kon zelfs op het verkeerde pad komen, dat deed zo`n pijn omdat te horen.

En nu, hij is 3 jaar uit huis, en het gaat hartstikke goed...beter dan ooit. Hij is er alleen maar vooruit gegaan, hij komt nog elk weekend thuis, en bijna nooit hebben we ruzie, hij denkt nu ook meer na bij de dingen die hij zegt. Hij probeert nu voor z`n gevoelens uit te komen. Een paar jaar geleden zou hij nooit hebben gezegd, van ik mis jou, en je bent een lieve zus..of een kaartje sturen... Al die kleine dingen die doen je zo goed!
We hebben lang moeten vechten, maar het gaat nu goed.
En de mensen die hem begeleiden, en die hem ook geholpen hebben die ben ik echt heel dankbaar!

Dit was een half jaar geleden toen ik het schreef, inmiddels is mijn broertje de verkeerde kant op gegaan.

Hij is voor korte tijd over geplaatst naar een andere instelling waar hij een betere behandeling krijgt die gebasseerd is op hem.
Binnen nu en een paar maand wordt hij over geplaatst.
Altien

terug naar boven

Ik ben een brusje
Ik ben voor mijn broertje het allerliefste zusje.
Soms zou ik van al zijn 1 miljoen vragen wel kunnen huilen,
toch zou ik hem geen goud willen ruilen.

Een meisje met een autistisch broertje

mijn broer is deppresief(ofzo) en heeft add dus soms gaat het fout en dan word hij heel erg kwaad en maakt hij dingen kapot...

Christianne, 11 jaar

Ik ben Cindela

en de jongste in een gezin van 7 kinderen.
Mijn beide ouders zijn 1 keer eerder getrouwd geweest en hadden allebei al kinderen toen zij met elkaar trouwden. Hun eerste kind samen is mijn middelste zus Bianca.
Zij is voor mij erg bijzonder. Bianca zou in stuitligging geboren worden. Normaal gesproken gaat dit via een keizersnede, maar omdat de dokter dit niet nodig vond, heeft hij mij zusje gedraaid en door het draaien is haar schedel beschadigd.
Tijdens de geboorte heeft zij 7 minuten zuurstof gebrek gehad. Hierdoor is zij met een verstandelijke en lichamelijke handicap geboren, of zoals ze dat tegenwoordig noemen: ze is meervoudig complex gehandicapt.
Bianca functioneert op het niveau van een 0 tot 2 jarige. Ze is in alles hulpbehoevend.
Vroeger toen ik klein was, vond ik dit nog wel eens raar, ze was net een grote baby. Maar nu tegenwoordig zie ik het allemaal heel anders.
Zij is gewoon mijn zus.

Bianca is 6 jaar ouder als ik en ze heeft tot haar 25e thuis gewoond. Wij hadden allemaal speciale aanpassingen voor haar in huis.
Wij woonden dan ook in een aangepaste invalide woning, waarin de kamers, deuren en gangen breder zijn dan in een gewone woning. Bianca had in haar eigen kamer een hele grote bedbox waar ze regelmatig even in lag.

(vervolg verhaal van Cindela)

Ik vond het dan altijd heel gezellig om bij haar te liggen en met haar te kroelen of te spelen. Ook had zij een hoog/laagbed die in allerlei standen gezet kon worden. Samen met mijn andere zus en vriendinnetjes hebben we hier een hoop lol mee gehad.

Toen mijn zus 25 werd is zij verhuisd naar een gezinsvervangendtehuis omdat de zorg voor haar voor mijn vader te zwaar werd.
Mijn moeder was toen 3 jaar overleden en mijn vader vond het alleen te zwaar worden.
Ik heb hem zo veel mogelijk bij alles geholpen en ik vond het heel moeilijk om mijn zusje te laten gaan.

Ik lees veel verhalen van jullie dat jullie je broertje of zusje "lastig" vinden of niet weten hoe je er mee om moet gaan, ik heb het zo met mijn zusje nooit ervaren.
Ik vind dat ik door haar juist heel bijzonder ben: niemand heeft zo'n zusje als ik. Voordeel bij mijn zusje is wel dat zij heel vrolijk is van karakter en het een hele lieve meid is.
Vroeger vond ik het ook nog wel eens vervelend als mensen me nakeken als ik met haar wandelde, maar toen hebben we een sticker gekocht met de tekst: kijk ze kijken!! haha!!

Groetjes van Cindela en allemaal dikke knuffels aan al jullie bijzondere broertjes en zusjes!

terug naar boven

Ik ben Sophia en ik ben 8 jaar.

Ik heb een broer van 12 en een zusje van 5. Mijn broer is autistisch en verstandelijk gehandicapt.
hij is meschien zo geworden omdat hij 11 weeken te vroeg geboren is en omdat zijn tweeling broertje in mama 's buik is gestorven. Ik hou heel veel van hem maar door hem is het ook wel eens moelijk om leuke dingen te gaan doen soms komt hij wel eens op mij af om me te slaan en dan ben ik bang van hem.
Maar ik zou hem nooit willen missen.

Ik zou het leuk vinden om via de computer te praten met andere kinderen die ook zo 'n broer of zus hebben. Via het forum kun je reageren. groetjes Sophia.

foto: Ellen Nieuwendijk

Mijn kleine broer

Kiezelsteentjes rapen;
De eenvoud doet mij pijn
Maar voor mijn kleine broer
Is dit soort zoeken fijn

Geen zoektocht naar een antwoord
Op een levensmoede vraag
Maar simpelweg gelukkig zijn
Niet morgen, gister, maar vandaag

Mijn kleine broer is één kop groter
Als ik zijn lengte meet
En ook in jaren is hij ouder
Hoewel ik dat wel eens vergeet

Maar één ding heeft hij me geleerd
mijn kleine broer, de grote man
Dat leven gewoon vanzelf gaat
en dat iedereen het kan

Want mijn kleine broer leeft alle dagen
Zoals ze komen en weer gaan
Mijn kleine broer is ozo groot
Groots in zijn bestaan

Marjan, 23 jaar

gedichtje

het niet weten wat je voelt,
wat de andere bedoelt,
het steeds weer twijfelen,
de ander laten wijfelen,
het niet weten wat je wilt,
een last die zwaar tilt,
steeds weer ruzie aanhoren,
daar is een kind toch niet voor geboren?
zelf ruzie hebben met je broer,
hij stampt op de vloer,
en raakt overstuur,
gooit dingen naar de muur,
heeft het niet meer in de hand,
en maakt het helemaal van kant,
huilend naar boven,
mama die mij niet wil geloven.

zus, 11 jaar

 

 

Ellen Nieuwendijk

 

 

terug naar boven

Ik ben Brenda Elvira en brus,
want van mijn gehandicapte broer ben ik de zus.
Ik heb nog niet helemaal geaccepteerd,
dat Marius óók verstandelijk wat mankeert.

Ik volg de opleiding SPW,
met het onderwerp gehandicapten praat ik niet altijd mee.
Want ik word namelijk geconfronteerd,
met wat Marius nog niet heeft geleerd.

Hij kan niet alles leren
al doet hij nog zijn best om het toch te proberen.
Hij is een heel lieve broer,
soms zelf een beetje stoer.

Er zijn ook leuke dingen,
Marius kan bijvoorbeeld heel goed zingen.

Ik heb voor Marius een cadeau gekocht,
waarvoor hij al zolang naar geld zocht.
Na zijn zo'n blijde blik,
ben ik erg in mijn schik.

In de trein waren we aan het zingen,
we luisterden muziek, konden ons niet bedwingen.
Het was een gezellige boel,
al trokken de medepassagiers een maffe smoel.

Met mijn verhaal over wat ik als brus heb meegemaakt,
heb ik de klas in hun hart geraakt.
Ze hebben nu duidelijk laten zien dat ze er voor mij zijn,
en dat maakt mij erg sterk en zo voel ik me opgelucht en fijn.

Marius weet dat dit gedicht hier staat,
daar heb ik met hem over gepraat.
Dat was OK,
al had hij het er wel even moeilijk mee.

Ik moet verder kijken,
wat Marius nog kan bereiken.

Dit gedicht heb ik geschreven vanuit mijn gevoel,
en ik denk dat heel wat brussen weten wat ik bedoel.

Als je wil reageren:
Overigens, ik ben 18 en Marius is 15 jaar.


Ik ben Domenique toen ik een jaar of 5/ 6 was kregen ik en mijn broertje te horen dat we een zusje gekregen hadden.
En toen we in het ziekenhuis kwamen kregen we te horen dat ze niet normaal was zoals gewone baby's.


Pas jaren later toen m’n zusje ouder werd, wist ik pas hoe de vork in de steel zat.
Mijn zusje was met een open ruggetje geboren en dat ze zeiden dat mijn zusje nooit als een normaal kind zou kunnen leven.
Maar nu ze bijna twaalf is, is ze toch nog goed terecht gekomen.


Ze mankeerd bijna niets. Ze is net zoals alle andere kinderen maar ze heeft wel een blaasprobleem,evenwichtstoornis en een verhoogde risico op infecties als ze bijvoorbeeld in een recreatieplas zou gaan zwemmen.
Maar voor de rest is alles wel goed gekomen. Gelukkig, maar wat ik wel gemerkt heb is dat mijn zusje is verwent met aandacht door mijn ouders wat achteraf niet had gehoeven.

Maar daar is nu eenmaal niets aan te doen want kinderen met een handicap hebben nu eenmaal extra aandacht en zorg nodig.


groetjes Domenique


Ellen Nieuwendijk

 

terug naar boven

meer verhalen