Brussenforum • Toon onderwerp - Afstudeer project
Het is za 11 sep, 4:45 [2010]

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Afstudeer project
BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 11:42 [2010] 

Hallo allemaal!

Ik ben Ellen en ik ben 20 jaar. Ik studeer dit jaar af op pedagogisch werkster en loop stage bij het Colombinehuis, http://www.colombinehuis.nl. Ik wil mijn scriptie schrijven over brusjes. Ik wil kijken of brusjes een vergroot risico hebben op problemen in het gedrag door hun thuis situatie. Het is misschien een beetje raar om dit op dit forum te zetten maar heeft iemand hier een mening over? Of ervaringen die ik anoniem kan verwerken in het onderzoek?

Op mijn stage maak ik veel kinderen mee die een ziek broertje of zusje hebben. Als ik zie hoe zorgzaam zij zijn dat vind ik zo knap! Ik heb echt respect voor deze kinderen!

Bedankt voor je hulp!

Groetjes Ellen

p.s. Als je liever niet of het forum wilt reageren, stuur dan een pb'tje of een mail!

Profiel  

Berichttitel: Re: Afstudeer project
BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 22:29 [2010] 
Administrator

Hoi,

Wat een ingewikkelde vraag, maar wel heel erg interessant! Ik heb hier eigenlijk geen goed standpunt bij. Ik denk dat brusjes wel -wat je zelf al benoemt- erg zorgzaam zijn, omdat ze dit ook van huis meekrijgen. Dat hoeft geen probleem te zijn. Wel denk ik dat brusjes vaak opgroeien met een bepaald gevoel van minderwaardigheid, en het idee van "waarom hij/zij wel en ik niet" maar zelf heb ik ervaren dat je hier later ook juist wel weer kracht uit kunt halen, doordat je ook zelf je overleving hebt gezocht daarin. Ik denk dat je eerder volwassen word, en eerder de minder zorgeloze kant van het leven voor ogen krijgt, maar echt problemen? Ik durf het niet te zeggen, ligt heel erg aan je karakter denk..

Ik zou het erg leuk vinden als je, als je een eindconclusie van je onderzoek hebt, deze ook hier op het forum zou willen plaatsen!

Veel succes ermee!

Greets x

Poging tot nieuwe site:
www.freewebs.com/jnien

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 23:04 [2010] 

Ik ben het helemaal met Janine eens! :)

Echt een probleem vind ik het niet. De zorgzaamheid en eerder volwassen zijn dan een ander zie ik als een voordeel, hoewel het qua vriendschappen met leeftijdsgenoten ook wel lastig kan zijn .. Maar, niet iedereen heeft daar last van, het verschilt per persoon.
Ik heb wel een periode gehad dat ik het m'n ouders kwalijk nam dat m'n zusje er is, omdat het tijdens de zwangerschap van mij al fout ging. In die tijd nam ik afstand van mijn ouders, ik was boos op ze, wilde het liefst het huis uit om alle ellende te kunnen vergeten en een nieuw leven beginnen. Ik steunde mijn moeder niet meer als ze het moeilijk had, hielp haar niet bij het verzorgen van m'n zusje, ik liet haar eigenlijk gewoon stikken. Maar, ik ben gebleven, ik kon weg als ik wilde, Bureau Jeugdzorg heeft me bijna overgehaald om weg te gaan, maar ik deed het niet omdat ik wist dat het de schuld van m'n ouders niet was, ik wist dat ze me nodig hadden en dat het fout zou gaan als ik weg zou gaan.
Het is wel zo dat ik vriendschappen liet vallen om m'n ouders te kunnen helpen. Ik had helemaal geen tijd om bezig te zijn met andere mensen dan ons gezin, heb altijd gedacht dat dat het belangrijkste was. Nu heb ik mezelf op de eerste plaats staan. Ik weet wat er kan gebeuren als je te ver over je eigen grenzen gaat, en wil dat hoe dan ook niet meer meemaken.

Ik denk wel dat als ik een 'normaal' zusje had gehad, mijn gedrag nu anders zou zijn. Hoe anders weet ik niet, ik kan me daar nog steeds niet echt een voorstelling bij maken, en ik zou het niet eens willen weten. Gelukkiger zou ik denk ik niet zijn. In elk gezin zijn er wel problemen, het is ook maar net hoe je daar mee omgaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 22:52 [2010] 

Sorry, beetje late reactie, maar misschien heb je er nog wat aan!?

Ik ben het met Janine eens dat je eerder volwassen bent/handelt. En dat zorgzame dat herken ik ook wel sterk, maar dan vergeten ze zichzelf denk ik weleens een beetje.
Ooit heb ik eens gehoord op een brussendag dat er drie verschillende soorten mensen zijn: de leeuw (laat zich horen), de pauw (weet dat ie er mag zijn, maar is niet overdreven) en de schildpad (kruipt in z'n schulp). Brussen gedragen zich vaak net als een schildpad, ze laten hun ideeën niet weten en zorgen vooral voor andere mensen. Ik denk dat dit in sommige gevallen uiteindelijk kan leiden tot het vragen van aandacht ergens anders dan thuis..

Het zou inderdaad erg leuk zijn als je je eindconclusie plaatst!
Succes!

Groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 maart, 21:59 [2010] 

Hallo allemaal!
Onwijs bedankt voor de reacties! Ik zag de bruikbare informatie verwerken.

Als de scriptie af is, zal ik hem op dit forum plaatsen.

Heel erg bedankt!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]